Ga naar hoofdinhoud

What’s in a name?


Dat meldt de Kamer van Koophandel op zijn website. In de dagelijkse praktijk blijken veel bedrijven niet zo zwaar te tillen aan bovengenoemde theorie. Zo kom ik in de dagelijkse praktijk soms de meest bijzondere namen van schildersbedrijven tegen, waarbij je je afvraagt hoe ze hier ooit op zijn gekomen.

Het kiezen van een goede, pakkende bedrijfsnaam is een essentieel onderdeel voor een ondernemer. Het moet de lading dekken en de herkenbaarheid van zijn of haar bedrijf weergeven. Een slecht gekozen naam kan je klanten kosten. Omdat ze niet begrijpen wat je doet, ze je met de verkeerde producten of diensten associëren of omdat ze je naam niet onthouden en daardoor iedere keer bij de concurrent eindigen.

Er zijn ondernemingen bij die kiezen voor grappige namen zoals Aapie Schilderwerk (Scherpenzeel), Fat Dick (Naaldwijk), Frog Onderhoud (Den Haag) en Bobby 82 (Hoofddorp). Wellicht zijn het de bijnamen van de eigenaars, die dat in een melige bui hebben doorvertaald naar hun bedrijf. Maar of het nou een gelukkige keuze is? Niet iedereen deelt immers hetzelfde gevoel voor humor. Een (te) lollige bedrijfsnaam kan bovendien het idee geven dat je je werk of klanten ook niet zo serieus neemt. 

De namen van de schildersbedrijven Schilderskwaliteit (Huizen), Quality (Groningen), 5 Ster (Den Haag) en Golden Hand (Amsterdam) in ogenschouw nemend, leggen zij de lat voor zichzelf hoog. Ook van de schildersbedrijven Work Fast (Nijkerkerveen),  Spirit (Harderwijk), Successchilders (Alkmaar) en In2Time (Den Haag), mag de klant veel verwachten.

Onorthodox

En wat te denken van schildersbedrijven met onorthodoxe namen zoals Dynamic Paint (Heerhugowaard), Rainbow SB (Apeldoorn), Idhuna (Uden), Goodness Gracious (Oostburg), Ge-Bouw (Zeewolde), Kameleon (Vlissingen), De Voorzet (Leeuwarden), Cosy Paint (Rotterdam), Crimson Home Improvement (Haarlem), Golden Job (Den Haag), De Kleine Klusser (Delft), Swooss (Schiedam), Kwastimo/Rotiko (Vlissingen), Romario (vernoemd naar de beroemde voetballer die ooit furore maakte bij PSV en Barcelona?) en De Bonte Kwast (Wormerveer)?  Aan al deze namen is ongetwijfeld veel creatief denkwerk vooraf gegaan, maar of deze namen de lading dekken en de herkenbaarheid van het bedrijf weergeven, kun je je afvragen.

En hopelijk heeft een potentiële klant vertrouwen in een schildersbedrijf dat zichzelf SOS (Stones Onderhoud Service) noemt? Andere curieuze bedrijfsnamen die ik in de branche tegenkom zijn onder andere De Poolse Kwasten (Aalsmeerderbrug), Met Verve (Millingen aan de Rijn) en  Glasambulance (Nijmegen).

Wellicht weet ook u nog schildersbedrijven met in het oog springende namen. Schroom niet om deze te melden via deze blog.

Voor mensen die dieper in het fenomeen bedrijfsnaam willen duiken, heb ik tot slot nog een tip. Journalist Erwin Wijman schreef enkele jaren geleden het boek, ‘De bedrijfsnamenfabriek’, waarin hij op kritische en luchtige wijze in gaat op de brandende kwesties rond de naamgeving van bedrijven. Hij beschrijft hierin de trends, laakt het kuddegedrag en toont de valkuilen. Maar geeft ook tips en trucs voor iedereen die nu eens een keer een goede naam wil voor zijn bedrijf, product, merk of beursfonds.

Eén reactie op “What’s in a name?

  • Ronald Stuijts

    Beste Broer,
    Een interessante blog ,leuk om te lezen .
    Wat een grappige handels namen zijn er zeg.
    De afgelopen 5 jaar opereerde ik onder de naam Stuijts schilderbedrijf ,
    maar door de lastige spelling van mijn achternaam hoorde ik achteraf van sommige klanten
    dat het lastig te vinden is op internet.
    Daarom heb ik besloten sinds eind vorig jaar de handels naam te wijzigen in :
    Schildermijnhuis. nl wat tevens de url van de website is.
    Daar het maar op 1 manier geschreven kan worden, de lading dekt en aangeeft
    dat ik hoofdzakelijk particulieren in het bestand heb, leek mij dit een verstandige stap.
    Het zal wel voor wat verwarring zorgen voor de reeds bestaande klanten.
    Graag hoor ik uw visie hierop.
    Mvg Ronald Stuijts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn